kommadesign

KOMMA DESIGN

kommadesign - retail-løsninger ved hjælp af BIM

kommadesign har over 15 års erfaring inden for retail-solutions, produktdesign og udvikling, showrooms og messedesign. Blandt kommadesigns kunder finder man internationale virksomheder som Adidas, Timberland, Menu, Sony, egetæpper og Vifa Denmark.

I anledning af Egetæppers 75 års jubilæum har kommadesign udviklet et showroom for ege museum, der fortæller virksomhedens historie fra starten af 1938 frem til i dag. kommadesign har været ansvarlig for hele projektet – fra den indledende ideudvikling over produktion/montage til indholdsproduktion af grafik og video, og opgaven er – som alle andre af kommadesigns opgaver – løst ved hjælp af BIM, der har sikret, at proces og realisering er forløbet med en tæt kundekontakt, hvor Egetæpper fra starten har fået et realistisk billede af, hvordan deres jubilæums-rum ville tage sig ud. Men hvordan ser en virksomhed som kommadesign på BIM-teknologien generelt og ARCHICAD som konkret værktøj?

Nicolai Aaboe er ejer og fungerer som konceptudvikler i kommadesign, som han startede tilbage i 2009. Virksomheden opererer på et stærkt konkurrencepræget marked, og derfor er fokus på opgaverne og kvalitetssikring af den samlede proces helt afgørende for kommadesigns arbejdsflow. ”I dette marked er det essentielt, at vi bruger vores ressourcer effektivt og produktivt, så alle får mest ud af det”, fortæller Nicolai Aaboe, ”og BIM-teknologien har en meget positiv effekt på vores arbejde”.

Fire faser
For at kunne tilbyde de bedste løsninger til rette pris og kvalitet til deres nationale, såvel internationale kunder, har kommadesign udviklet deres egen model for, hvordan de løser deres opgaver. Metoden består af fire overordnede faser: 1) Idéen, 2) Indblik, 3) Idéudvikling og 4) Implementering, hvor idéen bliver til virkelighed.

”Når vi sammen med vores klienter er nået til ideudviklingsfasen, begynder BIM-teknologien for alvor at komme til sin ret. Allerede til de indledende visualiseringsmøder får vores kunder et hurtigt overblik over hvad de får, hvilket gør dem trygge i forhold til det færdige projekt”, fortæller Nicolai Aaboe. ”Ved at skitsere direkte i ARCHICAD sammen med kunderne bliver kundernes ændringsforslag lynhurtigt indarbejdet og danner et nyt grundlag for det videre forløb. Hermed bliver dialogen med kunderne lettere og tættere, og ARCHICAD sikrer, at der på en enkel måde skabes en fælles forståelse for projektet og dets fremdrift”.

ARCHICAD er et stærkt program
Mindre virksomheder har ofte berøringsangst overfor BIM-teknologien. Den afskriver Nicolai Aaboe: ”ARCHICAD er utrolig intuitivt og enkelt at arbejde med. Det indeholder stort set alle de faciliteter, vi behøver for at kunne levere de bedste løsninger til vores kunder. Det er et meget effektivt og hurtigt program med et fuldt udbygget visualiseringsmodul, der dækker vores behov. Derudover er en af de afgørende forskelle ved BIM-teknologien som bekendt, at man benytter intelligente objekter allerede på skitsestadiet. Takket være de intelligente objekter bliver efterarbejdet meget mindre, hvilket sparer en os for mange ressourcer i forhold til efterbearbejdning og prisoverslag. Når man på et kundemøde har fastsat de overordnede rammer for et givent projekt, er det meget enkelt at udtrække præcise mængder og hurtigt give kunden et økonomisk overslag, der er meget tæt på virkeligheden”.

”Alt i alt må jeg sige at ARCHICAD er et meget stærkt program, og at der er mange gevinster at opnå ved at gå 100 % BIM. Både for større og mindre virksomheder”, afslutter Nicolai Aaboe.

Besøg kommadesigns hjemmeside