Visualisering for arkitekter…

Som arkitekt er visualiseringer vigtige, for at forklare ens visioner for bygherre, brugere, borgere og andre intressenter. Visualisering har tidligere hovedsageligt været håndtegnede perspektiver med blyant eller akvarel, hvilket gennem tider har skabt ufatteligt smukke kunstværker.

Akvarel af Arne Jacobsen til konkurrencen for Industriens Hus i 1965

I dag er arkitektonisk visualisering oftest ensbetydende med 3D-renderinger efterbearbejdet med Photoshop, hvilket også kan resultere i regulære kunstværker. En af de nyeste trends indenfor visualisering er “Hyper Realism”, som i høj grad handler om at skabe stemning, uden at vise glansbilleder, fyldt med glade mennesker og fuld sommer. Hyper Realism viser ofte hvor smuk arkitekturen kan være på en regnvåd morgen.

Eksempel på Hyper Realistisk visualisering af Powerhouse Company

Om visualiseringer er fotorealistiske eller ej, kræver det en del erfaring og teknisk formåen, at få illustrationerne til at fungere rigtig godt. I første omgang handler det om at opbygge en 3D-model, sætte kamera, lys og materialer, samt justere alle de indstillinger som er afgørende for, hvordan lyset spredes, refleksioner dannes, størrelsen af illustrationer og for hvor land tid det tager at skabe det endelige billede.

Det er bare fem trin, men som hver for sig kan være rigtig tidskrævende. Et eksempel på justeringer er denne video, som handler om at skabe relief og struktur i materialer:

Der er stor forskel på, hvordan forskellige programmer håndterer visualisering. Nogle er rendyrket render-software, andre giver mulighed for at opbygge 3D-modellen, og nogle er omfattende BIM-programmer, som også indeholder hele tegningsmaterialet fra skitsering til aflevering af hovedprojekt. Her vil jeg give nogle eksempler på forskellige programmer, som indeholder rendering (altså den endelige process hvor computeren skaber illustrationen). Det er alle sammen programmer, som jeg synes er blandt de stærkeste på markedet og alle (på nær ét) programmer, som kan benyttes fra både Mac og Windows.

Første program er ARCHICAD, der indeholder CineRender, som bygger på renderings-motoren fra Cinema 4D. ARCHICAD minder på mange måder om f.eks. Revit, men har en langt bedre indbygget visualiserings-funktion og fungerer til både Mac og Windows. Fordelen ved at visualisere med ARCHICAD er, at man renderer direkte fra BIM, så illustrationer i tegningsmaterialet automatisk opdateres i takt med projektet udvikles. Der er en række forudindstillede justeringer, som gør det relativt let at lave både interiør- og eksteriør-illustrationer. ARCHICAD har et væld af 3D-objekter og materialer indbygget og har man serviceaftale til ARCHICAD, får man ca. 800 ekstra materialer med til programmet.

Eksempel på visualisering med CineRender i ARCHICAD

Ulempen ved at visualisere i BIM-programmet kan være, at nogle brugere ikke ønsker at placere mennesker, cykler, blomster, æbler og alt det andet “staffage” i deres projekterings-program. På større tegnestuer er visualisering ofte noget et par eksperter udfører, og i det tilfælde kan de have fordele af software, som er dedikeret til rendering. Hvis man laver sine visualiseringer i ARCHICAD er det ikke muligt at benytte den automatiske opdatering af illustrationerne, hvis man ønsker at efterarbejde billederne i f.eks. Photoshop.

Det er også muligt at erstatte den indbyggede CineRender i ARCHICAD med f.eks. Maxwell, der er en avanceret lys-simulator, der installeres som et plugin til f.eks. ARCHICAD, Sketchup og Rhino. Udover at gengive lys med helt utrolig præcision, opbygger Maxwell billedet, så det langsom bliver skarpere og skarpere. Man kan altså stoppe, når man synes den nødvendige kvalitet er nået. Ulempen ved Maxwell er, at det er en uendelig langsom render-motor, som gerne vil stå det meste af en weekend, før den er i mål med en krævende illustration. – Men det kan nogle gange være ventetiden værd!

Eksempel på visualisering med Maxwell Render

En anden mulighed er det rendyrkede high-end visualiserings-program Cinema 4D, som giver næsten ubegrænsede muligheder for at styre sine visualiseringer. Cinema 4D minder langt hen ad vejen om f.eks. 3dsMAX, men er langt billigere og fungerer til både Mac og Windows. Nogle af fordelene ved Cinema 4D er, at man let kan lave animationer, og benytte “visuel scripting” til at styre beplantning og andre komplekse detaljer. Det er muligt at sætte flere computere til at lave regnearbejdet sammen, så visualiseringen bliver hurtigere færdig eller så man kan skrue op for effekterne, uden at misse sin deadline. Det er også muligt at kombinere Cinema 4D’s indbyggede renderings-motor med f.eks. V-ray, som er meget brugt af arkitekter.

Eksempel på visualisering med Cinema 4D

Ønsker man alene at rendere med V-ray kan dette også benyttes sammen med Rhino, som er et godt modellerings-program. ARCHICAD kan eksportere sin 3D-model direkte til Rhino, så selv om man benytter BIM er kombinationen af V-ray og Rhino ikke udelukket.

Et alternativ til Cinema 4D er Artlantis, som er et yderst billigt og meget intuitivt visualiseringsprogram. Artlantis fungerer både til Mac og Windows og har bl.a. plugins til både ARCHICAD, Revit, Sketchup og Rhino, som gør det let at overføre sine 3D-modeller. Kvaliteten af visualiseringer i Artlantis når ikke helt op på hverken CineRender i ARCHICAD eller Cinema 4D, men det er let at lære og koster ikke det helt store. – Så det kan være en rigtig god løsning for den ikke alt for krævende 3D-kunstner.

Eksempel på visualisering med Artlantis

Generelt går trenden imod at man ikke bruger så meget tid på at perfektionere still-billeder, men i højere grad leverer en model, som man kan bevæge sig rundt i. – Ikke som en færdig video-animation, men som en model der skabes i “real time”, så man selv vælger hvor man vil stå og i hvilken retning man vil kigge. Et godt eksempel på dette er BIMx, hvor 2D-tegninger og 3D-model gøres let tilgængelig på f.eks. en smartphone eller en tablet. Men der er også andre gode eksempler på, hvordan “real time” visualisering giver mening.

En af de nye “real time” renderings-programmer er TwinMotion, som importerer 3D-modellen fra f.eks. ARCHICAD eller Revit. I Twinmotion kan man let skabe en god atmosfære med græs, buske, mennesker, cyklister, træer og fugle, som bevæger sig intelligent i forhold til deres omgivelser. Tidspunkt på dagen og året kan ændres efter behov, med omgående respons. Det er helt utroligt at se i virkeligeheden. Læs dette blog-indlæg, hvis du vil se flere eksempler med TwinMotion.

En anden mulighed for at lave visualisering uden at vente på lange beregninger, er f.eks. Octane Render, der via plugins kan fungere med programmer som ARCHICAD, Cinema 4D, Revit, Sketchup og Rhino. Kvaliteten af visualiseringer med Octane Render er forbavsende flotte set i forhold til renderingstiden, men de kan stadig ikke hamle op med de klassiske renderings-programmer. – Det er nok bare et spørgsmål om tid…

 

Eksempel på Octane Render som plugin til ARCHICAD

Det er altså ikke manglen på software som gør det svært at skabe smukke visualiseringer. Det kræver erfaring og kunstnerisk sans, ligesom så mange andre håndværk. Hvert program har sine fordele og ulemper, for ikke at nævne pris. Der udover kræver visualisering en kraftig computer, så man ikke skal vente alt for længe på sine billeder.

Nogle programmer giver mulighed for at man renderer over “skyen”, altså med regnekraft fra servere rundt omkring i verden. Det er smart på papiret, men de fleste af disse systemer betales pr. tid det tager at rendere, og gør det samtidig svært at have et godt workflow, hvor man selv finpudser sine illustrationer gennem et væld af test-renderinger.

Hvad skal man så vælge? Det er op til dig og din pengepung. Men det kan ofte være en god idé, at starte med en simpel løsning, hvis man ikke har den store erfaring med arkitektur visualisering…

  • Visualisering af nyt sygehus i Aabenraa

    Når projektledelsen på den nye udbygning af sygehuset i Aabenraa skal sikre sig, at politikere, borgere, patienter og ansatte på hospitalet får det hospital de ønsker, er brugerinddragelse en vigtig faktor. Én af elementerne i brugerinddragelse er visualisering, f.eks. med tilgang til tegninger og 3D-model på iPads og løbende opdaterede illustrationer, der gør det muligt… Se indlæg

  • En ny virkelighed

    Arkitektur visualisering er en særlig kunst, som hidtil har krævet lang ventetid, masser af tålmodighed, samt kaffe og cola i store mængder. Jeg har selv siddet nætter op til konkurrenceaflevering og ventet på at illustrationerne renderede én for én. Jeg har andre gange opsat tegnestuens mange computere, så de sammen kunne rendere en hel film i… Se indlæg

  • Arkitekten visualiserer med Twinmotion

    Arkitekten Jens Peter Ramsager benytter Twinmotion til at visualisere sine projekter. Årsagen til valget er, at Twinmotion både giver et rigtig flot resultat, er lynende hurtigt og ikke koster det hvide ud af øjnene. Den seneste version, Twinmotino 2018, bygger på spil-motoren, Unreal, som giver endnu flottere billeder end den tidligere version, samtidig med den… Se indlæg

  • ARCHICAD 20 – Et frisk syn på BIM…

    Den nye version af ARCHICAD er landet, med masser af nye funktioner og muligheder. Der er som sædvanligt noget for enhver at glæde sig til, så lad os dykke direkte ned i det. Hele brugerfladen er blevet ryddet op, og væk er æstetikken fra Windows 95! Mere end 1.000 nye ikoner er designet som vektor-grafik,… Se indlæg

  • Arkitektens papmodel…

    Visualisering er en af de lavest hængende frugter af at arbejde med BIM. Men ofte kan detaljeringen af ens BIM-projekt, med beklædning, materialer, farver og meget andet, fjerne fokus fra visualiseringen. En af de store fordele ved BIM er jo netop, at man fra de tidlige stadier i skitseringen faktisk kan træffe beslutninger om dele… Se indlæg

Kommentér

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *