7 fordele ved ARCHICAD’s licenspolitik…

GRAPHISOFT har en helt unik tilgang til deres licenspolitik, som adskiller sig fra, hvad man ellers kan støde på, når man vil investere i BIM-software. Det er en fair licenspolitik, hvor man sparer mere, jo flere licenser man har, jo længere man har dem, og man er selv herre over, hvordan man ønsker sin licens. Der er ingen tvang i forhold til at skulle leje, fremfor at eje – det er op til hvad  der bedst passer til din virksomhed, projekter og medarbejdere.

Hér kommer 7 fordele ved GRAPHISOFTs licenspolitik for ARCHICAD:

1. FLYDENDE LICENSER

Når man køber en ARCHICAD-licens, er den automatisk en “flydende” netværkslicens, der frit kan deles mellem flere medarbejdere over et lokalnetværk. Dette koster ikke ekstra. Det kræver blot, at man lægger licensen på en filserver, som så automatisk distribuerer frie licenser til de medarbejdere, der åbner ARCHICAD. Det betyder, at man kan have op til dobbelt så mange medarbejdere, som benytter ARCHICAD i forhold til antallet af licenser, da der altid er medarbejdere til møde, på byggepladsen, i gang med en formulere en E-mail, på ferie, syge eller af andre årsager ikke i gang med at tegne i ARCHICAD. Dette giver en reel besparelse på licensudgifterne.

Ønsker man ikke at gøre brug af denne form for licensdeling, downloader man bare licensen direkte på den computer eller til den medarbejder, som skal benytte licensen. Det skal lige nævnes, at hver medarbejder/computer kun kan spærre én licens af gangen, uanset hvor mange projekter eller versioner af ARCHICAD, man har åben!

2. MULIGHED FOR AT EJE

ARCHICAD-licenser er som udgangspunkt en købe-licens, som man efterfølgende ejer. Den sælges med et abonnement på serviceaftale, som bl.a. giver support og opgraderinger, så man altid har nyeste version af ARCHICAD og hjælp til at bruge den. Når man ejer sin licens, er udgiften ved anskaffelsen relativ høj (kr. 46.800, inkl. 12 mdr. serviceaftale), men efterfølgende er serviceaftalen relativ billig (kr. 1.950 pr. licens pr. kvartal). Det betyder, at den samlede årlige udgift falder, jo længere man har haft ARCHICAD, men det betyder også, at når man først har investeret i ARCHIAD (måske til et konkret projekt), så er det en relativt ubetydelig udgift at beholde programmet. Afmeldes serviceaftalen, ejer man stadig programmet i al fremtid, men i den programversion man har, når serviceaftalen opsiges. Man kan altid købe en opgradering og komme tilbage på serviceaftale igen senere – uanset hvor gammel ens ARCHICAD-licens er.

3. STIGENDE RABAT

Jo flere ARCHICAD-licenser man ejer, jo billigere bliver det at anskaffe endnu flere. Der gives stigende rabat ved 3, 5, 10, 25 og 50 licenser, og det gives udfra det samlede antal licenser efter købet er gennemført. Det betyder, at har man f.eks. 6 licenser og køber 4 mere, er købsprisen sat efter en 10-bruger-rabat. Det belønner loyale kunder, men tilskynder også til, at hele tegnestuen benytter ARCHICAD, frem for at være splittet over flere BIM-programmer.

4. MULIGHED FOR AT LEASE

Ønsker man at sprede udgiften på at købe ARCHICAD, tilbyder BIM Equity at man leaser ARCHICAD over 36 måneder, hvilket sker i samarbejde med GRENKE Leasing. Det betyder, at man betaler omkring kr. 1.900 pr. licens pr. måned, inkl. serviceaftale i hele leasingperioden. Ved endt leasingperiode overtager man ejerskabet af licensen og kan vælge at fortsætte med serviceaftale for kr. 1.950 pr. licens pr. kvartal. Det koster kr. 600 at indgå leasingaftalen og kr. 1.560 at overdrage ejerskabet ved leasingperiodens afslutning. Dette er altså en rigtig smart måde at sprede investeringen i ARCHICAD på, så man betaler udgiften i takt med, at man høster gevinsten ved at arbejde smartere.

5. MULIGHED FOR AT LEJE

Ønsker man kun at benytte ARCHICAD i kort tid – eller har man en ekstra medarbejder i en afgrænset periode – kan det give mening at leje en licens til ARCHICAD. Det er stadig flydende licenser, men der er ingen mængderabat, og det bliver langt dyrere at leje licenser i forhold til at eje dem, hvis man kigger flere år ud i fremtiden. Prisen for at leje én ARCHICAD-licens er f.eks. kr. 2.400 pr. mdr. eller 19.800 pr. år, inkl. serviceaftale. Med én licens er det billigere at eje efter 2 til 3,25 år, alt efter hvor lang tid man binder sig for ved leje. Ejer man nok ARCHICAD-licenser til at få mængderabat, krydser kurverne endnu tidligere. Man skal altså ikke kunne se forfærdelig langt ind i fremtiden, før det er billigere at eje sine softwarelicenser, den det er at leje dem.

6. MULIGHED FOR PAY PER USE

Skal man bruge en ARCHICAD-licens i ny og næ – måske fordi man har valgt at have relativt få “flydende” netværkslicenser i forhold til antallet af ARCHICAD-brugere på tegnestuen – så er der mulighed for at købe en “Pay Per Use”-licens. Det er en USB-nøgle med 50, 100 eller 200 timers licens til ARCHICAD, og den tæller kun timer, så længe nøglen sidder i computeren og ARCHICAD er tændt. Dette er også en smart løsning for pensionerede arkitekter, som ikke kan lade arbejdet ligge…

7. LICENSNØGLER SOM USB, SOFT OG BORROW

Licenserne til ARCHICAD kan leveres på USB-nøgler med enten én eller flere flydende licenser på hver nøgle. Det kan være en praktisk måde at flytte sin licens mellem forskellige computere, der ikke er forbundet til samme lokalnetværk. Man kan også benytte “soft”-licenser, som downloades til ens computer eller til en licens-server for at gøre brug af “flydende” netværkslicenser. Licenserne administreres af et lille program, GRAPHISOFT License Manager Tool, og man skal altid uploade sin licens, før man kan downloade den på en anden computer. Det tager kun få sekunder. Gennem GRAPHISOFT License Manager Tool kan man også administrere tegnestuens licenser og f.eks. tildele licenser til forskellige medarbejdere.

Det kan være svært at sammenligne priser på tværs af software-platforme, men sammenligner man prisen på køb af en “flydende” netværkslicens til ARCHICAD med serviceaftale i forhold til leje af en “flydende” netværkslicens til Revit, så er ARCHICAD væsentlig billigere allerede efter 2 år. Det kan dog være svært at sammenligne, da man med Autodesk prissætning får en række andre programmer med i en samlet pakke, så man er nødt til at vurdere, om disse programmer er nogle man ellers ville betale ekstra for.

Uanset om man ejer, lejer eller benytter “Pay Per Use”, så blander BIM Equity sig ikke i, om man udlåner sin licens til en medarbejder i weekend og ferier, om man udlåner licenser til f.eks. medrådgivere eller entreprenøren på byggepladsen. Man kan overføre licenser man ejer til en anden virksomhed, hvis man f.eks. splitter tegnestuen til to tidligere ejere, danner et konsortie eller lignenede. – Dette gælder uanset om det er til virksomheder i Danmark eller udlandet. Vil man overføre serviceaftalen eller tegne en ny serviceaftale i et andet land, kan der dog være administrative udgifter forbundet med dette.

Alle priser er eksempler på prissætningen pr. 1. januar 2019. Alle priser er ekskl. moms og BIM Equity tager forbehold for fejl. 

  • Softwarefleksibilitet…

    Når man vælger sit BIM-program, er der en masse hensyn man skal tage. Det skal være let og intuitivt, samt fungere godt med virksomhedens projekttyper og medarbejdersammensætning. Ofte kan programmerne levere en masse spændende funktioner, men det er vigtigt at fokusere på hvad man hovedsageligt skal benytte programmet til. Én vigtig parameter, når man vælger… Se indlæg

  • IFC-udveksling af terræn med korrekte koordinater

    Når man arbejder med landskab er modellens placering i forhold til landskoordinater alfa og omega. Det begynder for det meste med, at man modtager landinspektørens grundlags-tegning i DWG-format med “world coordinate” placeret i landskoordinat. Sørg altid for at alle parter arbejder med samme referencesystem, f.eks. UTM, DKTM, Kp2000 eller Sytem34, samt samme højdesystem, f.eks. DVR90…. Se indlæg

  • RETAIL: SÅDAN FÅR DU DET BEDSTE DESIGNGRUNDLAG

    Hos BIM Equity har vi en del Retail kunder, som projekterer i 3D og BIM hvortil denne BIM model bliver brugt til en lang række ting, f.eks. renderinger/visualisering, indretnings- og design planer samt bygtegninger. Men for at komme dertil hvor en 3D model er detaljeret og udførlig nok til f.eks. indretningsplaner og visualiseringer, kræves et godt grundlag,… Se indlæg

  • Lav dit eget pilotprojekt med landskab i BIM…

    Landskabsarkitekter har ikke været de første til at kaste sig over BIM. Måske med rette! Softwaren har enten været målrettet bygning (og især nybyggeri), har ofte været for teknisk (hvor man taster tal, frem for at tegne) og de programmer som er lavet til landskab, er generelt kun optimale til store infrastrukturprojekter. På landskabstegnestuerne er resultatet,… Se indlæg

  • Solibri Model Checker er nøglen!

    Hvis BIM skal være mere end bare 2D-tegninger og 3D-visualiseringer er Solibri Model Checker måske nøglen til et godt BIM-workflow og måske oven i købet opstarten på at arbejde med OpenBIM, hvor projektet ikke bare er en fil i ét BIM-program, men kan skifte hænder på tværs af fagdisipliner og softwareplatforme. Solibri Model Checker er… Se indlæg

Kommentér

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *