At eje eller at leje…

Mange software-udbydere er i disse år i gang med at omstille sig til en ny tid, hvor brugerne vil have software til rådighed hvor-som-helst og helst uden at betale noget for det. Løsningen som tilsyneladende skal gøre alle parter (næsten) lykkelige er, at software-licenserne overgår til en månedlig eller årlig abonnementsordning, hvilket svarer til at man lejer softwaren frem for at købe og dermed eje den.

Microsoft er f.eks. ved at gå væk fra at sælge deres office-pakke og lade folk overgå til Office 365 i “skyen”, hvor man lejer 5 licenser billigere end det var at købe softwaren. – Men skal man kun bruge én licens, ja, så er det blevet dyrere. Adobe leverer nu kun Photoshop og Adobe Pro som månedlig eller årlig leje, hvilket i de første år er billigere end at købe og løbende opdatere programmerne, men hvis man ville købe og ikke altid opgradere til nyeste version, ja, så er det blevet dyrere.

Skærmbillede 2014-07-14 kl. 13.45.15

Man kan jo i forvejen have den holdning, at man i virkeligheden slet ikke ejer sin software, hvis der er klausuler i købsbetingelserne (dem man ikke altid læser inden man trykker “acceptér”), som f.eks. ikke lader én flytte licensen til en filial i et andet land eller til at sælge den til en anden bruger, når man ikke længere har brug for den selv. Der er stor forskel på, hvad forskellige software-udbydere kalder for at købe/eje.

Sidste skud på stammen rammer byggebranchen. Autodesk har annonceret, at man fra foråret 2016 ikke længere kan købe og eje nye licenser af deres software, men kun kan abonnere (leje), hvilket Autodesk kalder “Desktop Subsciption”. Allerede i januar 2015 holdt Autodesk op med at sælge opgraderinger til deres programmer, som f.eks. AutoCAD, Revit og 3Dmax, og vil man holde sin software “up to date”, kræver det en fast serviceaftale, “Maintenance Suscription”, som ikke kan gentegnes, hvis den først er opsagt. Har man allerede købt Autodesk software og har tegnet serviceaftale, så vil denne kunne fortsætte – også efter 2016. Men skal man ud og have nye licenser om ét år, er det kun muligt at leje.

Kigger man på de økonomiske konsekvenser ved leje, er det til brugerens fordel, hvis man kun kigger på en op til 3 års periode. På kort sigt er det billigst at leje. Kigger man på 4 eller flere år, ser det ud til, at det er billigst at købe og køre med konstant serviceaftale. Hvornår det skifter fra at kunne betale sig at købe med serviceaftale eller at leje afhænger af hvilket produkt der er tale om. Har man valgt software til et firma som en langsigtet strategi, er det altså ikke fordelagtigt at leje frem for at eje. Det er nok heller ikke for at kunderne skal spare penge, at softwareudbyderne lader deres produkter overgå til leje-aftaler.

Men måske er det fordelagtigt at leje software, hvis ens virksomhed skifter meget i antal brugere, hvis man øsnker at skifte softwareudbyder med jævne mellemrum, eller hvis man bare ikke vil “låse” sig til en softwareleverandør med sin investering. – Det giver en større fleksibilitet, som måske er den højere pris værd.

I denne artikel på engelsk, kan man se hvordan Cadalyst vurderer forskellen på “Maintenance Subscription” og “Desktop Subscription” med Autodesk AutoCAD som eksempel. Læs artiklen hér >>

Næsten hver software-udbyder har sit eget syn på hvordan brugerne skal betale for deres BIM-software. Trimble giver det meste af Sketchup væk gratis og tager kun en symbolsk pris for de professionelle funktioner. Bentley giver Microstation-brugerne mulighed for ubegrænsede licenser på en online server, som prissætter efter det 3. højeste antal samtidige brugere pr. måned. Graphisoft sælger ArchiCAD med mulighed for at gensælge licenser, og lader én køre med serviceaftale eller opgradere, når man har lyst. Alternativt kan man i Danmark lease og leje ArchiCAD, samt købe “pay-per-use”-licenser med 50, 100 eller 200 timers brug af programmet. Et andet eksempel er, at GRAPHISOFT giver 3D-vieweren BIMx væk gratis, men vil man kunne se både 2D-tegninger og 3D-model i samme interaktive fil, koster enten programmet penge eller rådgiveren betaler for at brugerne kan tilgå projektet.

Der er ikke ét rigtigt svar til hvordan software skal sælges eller anskaffes, ligesom der ikke er ét rigtigt svar til om køb, leje og serviceaftaler passer dit firma bedst. Det handler om, at hver virksomhed må lægge en strategi for, hvordan de får størst værdi af hvert værktøj og samtidig betaler den mindste pris, koblet med hvor meget man vil betale for en øget fleksibilitet. Der er ingen der har sagt, at det skal være let at vælge…

  • Lær at mestre Rhino, Grasshopper, ARCHICAD og GDL

    I maj og juni 2019 tilbyder BIM Equtiy to kurser, som til sammen giver det nok mest avancerede workflow for at opbygge et BIM-projekt. Vi har fået David Kjøller til at undervise i de avancerede værktøjer, som han har benyttet både under sit Ph.D.-projekt “Parametrisk designs potentialer i det kreative og udførende led – udvikling… Se indlæg

  • Dansk islæt på GRAPHISOFT Key Client Conference ´19

      Morten Bilde, associeret partner og BIM-specialist hos JUUL|FROST Arkitekter, er keynote speaker på GRAPHISOFT Key Client Conference, der løber af stablen til juni i Las Vegas. Reimagine! er undertitlen på årets GRAPHISOFTs Key Client Conference, der finder sted fra d. 3. – 5. juni på Caesars Palace i Las Vegas. Titlen dækker over behovet… Se indlæg

  • Autodesk anbefaler IFC fremfor deres egne fil-formater…

    For nyligt afholdt buildingSMART en konference, hvor Autodesks Director of AEC, Uwe Wassermann, blandt andet udtalte, at udveksling med IFC-formatet giver bedre samarbejde og effektivitet, end udveksling med f.eks. Autodesks egne fil-formater, herunder Revit-filer. Det kan man læse i dette blogindlæg. “Only with open standards like IFC can we deepen our collaboration and make it as efficient… Se indlæg

  • NordicBIM.net: Ny nordisk BIM-portal ser dagens lys

    På NordicBIM.net finder du (stort set) alt, hvad der er værd at vide om BIM. Portalen opdateres løbende med nye artikler, tips og tricks samt anmeldelser. Formålet NordciBIM.net er at tage temperatuen på og dele viden om BIM i de nordiske lande. På portalen bliver der løbende publiceret artikler, tips og tricks og anmeldelser fra… Se indlæg

  • BIM Equity går WebiAmok

        De kommende måneder er der mulighed for at blive opgraderet i ARCHICAD, Solibiri Model Checker, Bluebeam og Twinmotion. Tjek hvilke gratis webinarer, du kan deltage i. Bluebeam Webinar – fredag d. 29. marts kl. 10 Bluebeam giver dine PDF et intellingensboost og får dine tegninger, planer og dokumenter til at fungere smartere. Bluebeam… Se indlæg

  • 7 fordele ved ARCHICAD’s licenspolitik…

    GRAPHISOFT har en helt unik tilgang til deres licenspolitik, som adskiller sig fra, hvad man ellers kan støde på, når man vil investere i BIM-software. Det er en fair licenspolitik, hvor man sparer mere, jo flere licenser man har, jo længere man har dem, og man er selv herre over, hvordan man ønsker sin licens…. Se indlæg

  • LE34 og BIM Equity indgår strategisk partnerskab

    LE34, Danmarks største landinspektørfirma, og rådgivervirksomheden BIM Equity indgår strategisk partnerskab om opmåling og 3D-modellering af eksisterende ejendomme. I takt med at digitalisering, 3D-modellering og BIM bliver mere og mere udbredt i byggebranchen, får flere og flere øjnene op for værdien af præcise digitale modeller. Gennem de seneste år har LE34 og BIM Equity opmålt… Se indlæg

  • Gå-hjem-møde: BIM for landskabsarkitekter

    Torsdag d. 7. marts inviterer BIM Equity Gå-hjem-møde om BIM for landskabsarkitekter. Kom og bliv klogere på, hvordan du som landskabsarkitekt gør BIM til en naturlig del af dit arbejde. BIM er i rivende udvikling og flere og flere af byggeriets parter får øjnene op for fordelene ved BIM. BIM giver også god mening for… Se indlæg

Ingen kommentarer

Leave a Comment
  • Interessant blogindlæg.

    Meget tyder på og personligt tror jeg at al software i fremtiden vil blive kørt fra skyen. Dermed bliver det naturligvis ikke muligt at eje sin software (som man kender det i dag), men derimod overgår til Software as a Service (SaaS) aftaler.

    Det er svært at spå om fremtiden, men om ikke andet er det en voksende trend som jeg også synes at folk skal have for øje i deres fremtidige overvejelser.

    • Hej Mark

      Ingen tvivl om, at meget software går mod skyen og dermed også betaling pr. bruger pr. måned. Dette giver en øget fleksibilitet, men også en højere pris i længden. – Skal man så bare acceptere, at man ikke kan eje sin software?

      Min pointe er derfor, at hvis man har en langsigtet strategi, om f.eks. at have mange licenser til Revit, kan det derfor betale sig at købe dem med “Maintenance Subscription” inden 1. februar 2016. Og hvis man er meget følsom omkring softwareudgifter, vil det kunne betale sig at skifte til software, hvor man fremover selv kan vælge mellem at købe, at leje, “pay per use”, opgraderinger og serviceaftaler/subscription.

      Netop derfor har du ret i, at det er noget man skal have øje for inden fremtidige investeringer!

Kommentér

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *