Campus Vejle optimerer drift og vedligehold

Indførelsen af BIM-baseret Facility Management sparer ressourcer og optimerer drift og vedligehold på Campus Vejle.

Med 2.300 elever og 300 ansatte er Campus Vejle en af landets største erhvervsskoler, der udbyder en bred vifte af ungdomsuddannelser, erhvervsuddannelser og kursusaktiviteter.

Campus Service-enheden på Campus Vejle er blandt andet ansvarlig for, at bygningerne på campusområdet har den fornødne kvalitet til de studerende med hensyn til funktionalitet, indeklima, og enheden er ligeledes ansvarlige for space management. Som et led i effektiviseringen af deres drift og vedligehold er Campus Vejle gået over til BIM-baseret Facility Management. Efter blot få måneder med aktiv brug af ArchiFM.net, der er et BIM-baseret Facility management-system, kan de allerede høste de første fordele i form af et bedre overblik over deres ejendomsportefølje, øgede muligheder for at styre planlagt vedligehold og optimeret arealudnyttelse samt et mere præcist overblik over de faktiske driftsomkostninger. Alt sammen sparer tid, ressourcer og økonomi for uddannelsesinstitutionen.

Digitalisering skaber overblik
Første skridt mod 100% BIM-baseret drift og vedligehold var digitaliseringen af bygningerne på campusområdet. BIM Equity har digitaliseret samtlige 26.500 m2 og udviklet BIM-modeller, som efterfølgende er lagt ind i ArchiFM.net. Kommunikationen mellem de to systemer medfører blandt andet, at drift og vedligehold styres digitalt og ud fra de faktiske, eksisterende forhold.

Det digitale overblik er afgørende for effektiviteten af BIM-baseret drift og vedligehold. Mange uddannelsesinstitutioner mangler et præcist og opdateret overblik over deres bygningsmasse, hvilket i sagens natur giver en række udfordringer. Det BIM-materiale vi har leveret, er et solidt fundament for en bæredygtig optimering af Campus Vejles Facility Management. Når vi opbygger BIM-modellen på stedet, samtidig med at BIM-specialister løbende vurderer kvaliteten tager stilling til detaljeringsniveauet, tilføjer vi konstant værdifulde informationer i modellen.

fortæller Nis Boile Christensen, FM-rådgiver hos BIM Equity.

Hurtige effektiviseringsgevinster
Campus Vejles serviceenhed har taget ArchiFM.net i brug inden for drift og vedligehold, Space Management og udlejning. Da de blev fortrolige med systemet opsagde de deres eksisterende helpdesk og satser i stedet på deres egen udviklede helpdesk, der skaber sammenhæng mellem deres intranet og ArhciFM.net. Alle servicemedarbejdere er udstyrede med tablets med mobile arbejdssedler, hvilket har resulteret i nedsættelse af tidsoverskridelser på vedligeholdsopgaver. Aktuelt arbejder Campus Service på yderligere at effektivisere og optimere work flowet i ArchiFM.net.

Det har været en lærerig rejse, og vi kan allerede se effekterne af at anvende BIM-baseret drift og vedligehold. Jeg er sikker på, at gevinsten kun bliver større, når hele afdelingen tager FM-systemet til sig og vi for alvor får optimeret vores procedurer.

forudser Ole Kempf, bygningsforvalter Campus Vejle.

 

  • BYGHERREPORTALEN SIKRER BYGHERRER BRUGBARE DRIFTSDATA

    Drift og vedligehold udgør langt hovedparten af udgifterne i løbet af en bygnings samlede levetid. Selv små optimeringstiltag medfører store ressourcemæssige og procesorienterede besparelser. Derfor lancerer fm3.dk og BIM Equity nu bygherreportalen, der sikrer danske bygherrer brugbare data til drift og vedligehold ved at hjælpe dem med at stille de rigtige IKT- og BIM-krav, når… Se indlæg

  • BIM Equity digitaliserer 26.500 m2 bygninger på Campus Vejle

    Campus Vejle har hyret BIM Equity til at digitalisere deres eksisterende bygninger. Opgaven omfatter 26.500 m2 og indebærer både konvertering af 2D tegningsmateriale til BIM samt direkte opmåling til BIM. Med over 2.300 elever og over 300 ansatte er Campus Vejle en af Region Syddanmarks største uddannelsesinstitutioner. Campus Vejle udbyder en bred vifte af ungdomsuddannelser… Se indlæg

  • dRofus – integreret med Revit og ARCHICAD

    dRofus er et værktøj, der forbinder bygherres behov fra de allerførste faser – prejekt – med rådgivernes process, og i stigende grad bliver dRofus brugt hos entreprenører og driftsherrer. Workflowet med dRofus kan starte hos bygherre, som designer sit bygge-program ved at sætte arealkrav på funktioner og dermed rum. Disse rum kan importeres af arkitekten… Se indlæg

  • ARTIKEL: BYGHERRER TABER STORE BELØB PÅ MANGLENDE DRIFTSDATA

    Årets første udgave af Teknik og Miljø bringer en artikel af initiativtagerne til Bygherreportalen om, hvordan bygherrer kan optimere drift og vedligehold ved at fokusere på strukturerede digitale data. Langt hovedparten af en bygnings samlede omkostninger stammer fra drift og vedligehold. Det betyder også, at der er mange penge at spare ved at effektivisere driften… Se indlæg

  • Renovering på Dagsordenen – Blogpost om BIM og renovering

    Thomas Graabæk har skrevet et blogindlæg om BIM-baseret renovering til #renoverdk (Renovering på dagsordenen), hvor han kridter banen op med BIM har vist sit værd på forskellige byggeprojekter. Ærgerligt nok er renovering ét af de områder, hvor man oftest hører at lige hér, giver BIM ikke mening. Det er vi bestemt ikke helt enige i!… Se indlæg

Kommentér

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *